دادگاه کیفری

دادگاه کیفری و انواع آن

شاید برای شما هم پیش آمده که در موضوعی با کسی شرکتی و یا…  باهم به تفاهم، نرسیده و برای آن به مراجع قضایی مراجعه کرده باشید. در این مقاله قصد داریم برای شما از دادگاه کیفری و انواع آن، برای شما صحبت کنیم تا در صورت برخورد با این موارد شما از آن آگاهی داشته باشید.

دادگاه کیفری

اگر بخواهیم یک توضیح اجمالی از دادگاه کیفری بدهیم باید بگویم این مرجعیت، قضایی اصلی‌ ترین نهاد برای رسیدگی به دعواهای پیش آمده است که، این مراجع به این دسته‌ ها  نیز تقسیم می‌ شوند.

دسته یک:

مرجعیت‌ های غیر قضایی که به دعوا های بین مردم رسیدگی می‌ کنند که، خارج از قوه ولی به صورت معمول زیر مجموعه قوه‌ اند و داوران، دعاوی آن از قضات تشکیل نشده‌ اند.

دسته دو:

مرجعیت‌ های قضایی که داوران قضایی آن از قضات تشکیل شده و این، مراجع هم خود به دو بخش مرجعیت‌ های قضایی و حقوقی نیز تقسیم می‌ شوند.

مراجع‌ قضایی خود تشکیل شده از این دسته جات هستند که شامل: دادگاه انقلاب، دادگاه اطفال و نوجوان‌ ها، کیفری یک، کیفری دو و دادگاه‌ های نیرو مسلح که هر یک باید به یک سری خاص از پرونده‌ ها خاص رسیدگی کنند. که در جلوتر هر کدام را برای شما شرح می‌ دهیم.دادگاه کیفری

مصلحت های دادگاه کیفری

همان‌ طور که می‌ دانید دادگاه مرجعیت رسیدگی به دعوا هایی‌ اند که افراد مختلف به صورتی، که در آن به تفاهم نمی رسند به آن رجوع می‌کنند و کیفری، هم منظور همان دعواهایی است که جرمی در آن رخ داده و برابر آن نیز مجازات می‌شود.

موضوعات کیفری که در قوانین مجازات اسلامی در آن مرتکب جرم و برای آن، مجازات معین شده پس به طور کلی هر‌شخصی که، موجب ارتکاب جرم شده و برای آن مجازات تعیین شود در دادگاه کیفری به آن رسیدگی میشود.

از جمله این جرم‌ها عبارت از قتل توهین به خانواده شخصی، کلاه برداری اینترنتی، دزدی و… باید در دادگاه‌ های کیفری به آن‌ ها رسیدگی شود.

برای رسیدگی به شکایت فرد شاکی باید شکایت خود را در فرم مشخص به نام شکواییه، تنظیم نموده و به دادسرا دفتر خدمات الکترونیک قضایی ویا به کلانتری، برحسب جرم رخ داده تحویل دهد.

بعد از این که ارتکاب جرم برای مرجع اول محرز شد پرونده به یکی از، دادگاه‌ های کیفری فرستاده شده تا به موضوع رسیدگی و تعین مجازات و اجرای آن نیز صورت گیرد.

انواع دادگاه

دادگاه کیفری یک:

این دادگاه همان دادگاه کیفری متعلق به هر استان است که، این دادگاه‌ ها در حوزه قضایی شهرهای هر استان برگزار میشود.

این دادگاه با 3 قاضی که متشکل از یک رئیس، یک مستشار و قاضی اصلی برگزار میشود. رای در اینجا بر اساس نظر این 3 قاضی، تعین می‌شود و گفته اقلیت در پرونده نیز قرار میگرد.

طرفین دعوا می‌توانند حداکثر تا 3 وکیل همراه داشته باشند.

جرایم مورد بررسی: جرم‌هایی که جزای آن قصاص نفس، سنگسار نمودن و اعدام و در نهایت گرفتن حق حیات است.

جرم‌های مرتبطه سرقت در بار سوم جرم سرقت یا حبس ابد است.دادگاه کیفری

جرم‌های مرتبط با دزدی در بار اول و دوم در حد قطع اعضاست.

جرایم عمدی که مرتبط به تمام جسم ضرب شده و یا کمترین حالت نصف دیه کامل یک شخص است.

تخلفات تحقق جزای تعزیری تا 3 درجه ( درجه‌ های 1 بالای 25 سال 2 بین 15 تا 25 و 3 حداقل 10 تا 15 سال)

دادگاه کیفری 2:

دادگاهی در هر شهرستان که به شکایت‌ های مختلف رسیدگی می‌ کند این دادگاه متشکل از یک رییس معاون دادستان و یک دادیار برای دفاع از کیفر خواست صادر شده علیه مهتم می تواند تشکیل شود. (غیر از رییس می توانند دو نفر دیگر نیز حضور نداشته باشند)

در این دادگاه تنها یک قاضی حضور دارد و در حوزه قضایی هر شهرستانی نیز برگزار میشود.

که بعد طرح شکایت خطاب دادسرا دادستان و کلانتری تحقیقات، صورت گرفته و بعد طی این مراحل با موافقت دادستان و صدور، حکم جلب از دادرسی مراحل رسیدگی به پرونده آغاز شود.

در نهایت حکم با توجه به مستندات گفته های، متهم و شاکی و توضیحات دادستان صادر خواهد شد.

دادگاه های کیفری به تمامی موارد می توانند رسیدگی کنند جز مواردی، خاص که بنابه صلاح دیدی مابقی که در دادگاه های انقلاب، کودک و نوجوان و نیروهای مسلح برگزار می شود.

دوستان عزیز خیلی ممنون تا انتهای مقاله همراه ما بودین، لطفا نظرات خود در قسمت کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید.

ما را در اینجا دنبال کنید.

منبع: صفحات وب

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن
تماس جهت مشاوره با وکیل کیفری