هزینه وکیل کیفری

هزینه وکیل کیفری

شاید برای شما هم سوال باشد که هزینه وکیل برای شکایت کیفری چقدر است؟ این سوال یکی از پرتکرار ترین سوالات است. ما در این مقاله تمامی شرایط و هزینه های وکیل کیفری را گفته ایم پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

انواع دادگاه کیفری

دادگاه کیفری دادگاهی بوده که صلاحیت رسیدگی به اموری که واجد جنبه کیفری بوده و افراد حسب جرمی که مرتکب شده مستوجب مجازاتی خواهد بود که در قانون مجازات اسلامی بیان شده است. قانون گذار دادگاه های کیفری را در ماده 294 قانون آیین دادرسی کیفری به 5 دادگاه تقسیم کرده است:

  1. کیفری یک
  2. کیفری دو
  3. دادگاه نظامی
  4. دادگاه انقلاب
  5. دادگاه اطفال و نوجوانان

به بررسی آن میپردازیم.

جرایمی که رسیدگی آنها در صلاحیت دادگاه کیفری

  • جرائمی که مجازات آن قصاص
  • جرائم حبس ابد
  • جرائم مجازات قطع عضو
  • جنایات عمدی مربوط به تمامیت جسمانی
  • مجازات های تعزیری درجه یک تا سه
  • جرائم سیاسی و مطبوعاتی

دادگاه کیفری یک

دادگاه کیفری یک دادگاهی هست که صلاحیت رسیدگی به جرایم کیفری که معمولا مجازات آن ها سنگین هستند را دارد.

از جمله این جرایم :

  • جرایم کیفری که مجازات آن قصاص نفس (اعدام) است.
  • جرایم کیفری که مجازات آن حبس ابد
  • جرایم کیفری که مجازات آن تعزیری درجه یک تا سه
  • جرایم کیفری که مجازات آن قطع عضو است.
  • جرایم سیاسی و مطبوعاتی

دادگاه کیفری دو

رسیدگی به جرائمی که در صلاحیت دادگاه کیفری یک ،دادگاه انقلاب، دادگاه اطفال و نوجوانان، دادگاه نظامی نباشد در حیطه صلاحیت دادگاه کیفری دو می باشد

و همچنین دادگاه کیفری دو ، چنانچه به موجب ماده 271 قانون آیین دادرسی کیفری دادگاه کیفری یک و یا دادگاه انقلاب در حوزه قضایی دادسرا مربوطه نبوده و یا در جرائم که در حیطه صلاحیت دادگاه اطفال و نوجوانان بوده در صورت عدم تشکیل دادگاه اطفال و نوجوانان ،جز جرائم مشمول ماده 315 قانون آیین دادرسی کیفری که باید حتما رسیدگی مربوط به آن در دادگاه کیفری یک ویژه رسیدگی به جرائم نوجوانان به عمل آید رسیدگی به سایر این جرائم در دادگاه کیفری دو انجام گرفته و این دادگاه صالح به رسیدگی خواهد بود.

دادگاه نظامی

دادگاه نظامی به دو دادگاه تقسیم میشود.

دادگاه نظامی یک

جرائم مشمول رسیدگی در دادگاه نظامی همان جرائمی بوده که رسیدگی آنها در دادگاه کیفری یک است و آن را مورد بررسی قرار دادیم و تنها تفاوت آن با دادگاه کیفری یک آن است که این دادگاه راجع به رسیدگی به جرائم نظامیانی بوده که مرتکب جرم شده اند

دادگاه نظامی دوم

صلاحیت رسیدگی به جرائم نظامیانی را خواهد داشت که مرتکب جرمی شده اند که رسیدگی به آن در صلاحیت دادگاه کیفری دو بوده است.

دادگاه انقلاب

  1. جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی، محاربه و افساد فی الارض، اقدام مسلحانه
  2. جرائم توهین به مقام بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و مقام رهبری
  3. تمامی جرائم مربوط به مواد مخدر

و سایر مواردی که به موجب قوانین خاص در صلاحیت دادگاه انقلاب بوده است.

دادگاه انقلاب

دادگاه اطفال و نوجوانان

در دادگاه ویژه اطفال و نوجوان اگر طفلی در سن 17 سال و نیم جرمی را انجام داده باشد و پس به اتهام این طفل در دادگاه اطفال رسیدگی نمیشود و سن او بالاتر از 17 ( مثلا 18 سال و نیم ) شود، پرونده وی در صلاحیت دادگاه کیفری 1 و انقلاب و … است. این دادگاه ها باید طبق مواردی که در دادگاه اطفال آمده به جرم وی رسیدگی کنند، ولی اگر رسیدگی به جرم اطفال زیر 18 سال در دادگاه اطفال شروع شد و سن وی بالا رفت به دلیل اینکه رسیدگی به جرم وی شروع شده پرونده وی همچنان در دادگاه اطفال رسیدگی میشود.

هزینه وکیل در دعاوی کیفری چقدر است؟

هزینه وکیل با توجه به نوع جرم ارتکابی متفاوت میباشد و نمیتوانیم نسبت به تمامی جرایم کیفری یک حق الوکاله (هزینه وکیل کیفری) ثابت قرار دهیم، وکیل با در نظر گرفتن این مورد که هر جرمی در دسته خاصی از جرایم مطابق قانون قرار میگیرد و مطابق با آن دسته بندی، مجازات از خفیف تا شدید برای آن در نظر میگیرد هر کدام از جرایم کیفری را طبقه بندی میکند و تعرفه را مشخص میکند. شما میتوانید برای دریافت مشاوره و هزینه وکیل کیفری میتوانید با شماره 09120295693 تماس حاصل فرمایید.

جمع بندی

یکی از حساس ترین و دشوار ترین نوع وکالت، وکالت در امور کیفری میباشد بنابراین انتخاب یک وکیل کیفری متخصص و با تجربه، کمک قابل توجهی در جهت حل و فصل پرونده شما میکند. در انتخاب وکیل سعی کنید به وکیلی مراجعه نماید که حسن شهرت و تخصص داشته باشد و مورد تایید افراد موثق ( مورد اعتماد) باشد. موسسه حقوقی و کیفری بارگه دادگستران پارسیان در سال ۱۳۸۸ تحت شماره ۲۴۹۲۷ در دفتر ثبت موسسات غیرتجاری تهران به ثبت رسیده و دفتر مرکزی آن در تهران واقع است. برای دریافت مشاوره از گروه وکلای پارسیان با شماره 02188624825 تماس حاصل فرمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن
تماس جهت مشاوره با وکیل کیفری