سوال و جواب حقوقی و کیفری

سوال و جواب حقوقی و کیفری

سوالات حقوقی کیفری

هرکس بدون مجوز قانونی عمدا یا در نتیجه بی‌احتیاطی به جان، سلامتی، مال، آزادی، حیثیت یا شهرت تجاری و یا به حقوق دیگران لطمه وارد نماید، مسئول جبران خسارت ناشی از عمل خود هستند.
بنابراین شاکی میتواند، جبران تمام ضرر‌های مادی مانند تخریب اموال مسروقه، ضررهای معنوی مانند لطمه به حیثیت و ضررهای ممکن الحصول ناشی از جرم را که مقتضی شده، در مراجع کیفری مطالبه کند.
نکته: اینکه خسارت عدم النفع که متفاوت ازمنافع ممکن الحصول بوده و مقتضی وجود آن محقق نشده، قابل مطالبه نخواهد بود.

محکوم علیه یا وکیل ویا نماینده قانونی او در صورت فوت یا غیبت محکومُ علیه، همسر و وارث قانونی و وصیت پس از فوت او امکان اعاده دادرسی از حکم قطعی را دارند.
همچنین دادستان کشور، دادستان مجرم حکم و رئیس سازمان قضائی نسبت به احکام قطعی دادگاه نظامی طبق ماده 637، امکان اعاده دادرسی از حکم را دارند.
نکته: این است که شاکی حق اعاده دادرسی را ندارد.

مطابق ماده 6 مجزا بودن محل نگهداری در مدت بازداشت و حبس از مجرمان عادی. ممنوعیت از پوشیدن لباس زندان در طول دوران بازداشت و حبس ممنوعیت اجرای مقررات ناظر به تکرار جرم غیر قابل استرداد بودن مجرمان سیاسی ممنوعیت بازداشت و حبس به صورت انفرادی به جز در مواردی که مقام قضائی بیم تبانی بدهد یا آن را برای تکمیل تحقیقات ضروری بداند لکن در هر حال مدت آن نباید بیش از پانزده روز باشد. 

حق ملاقات و مکاتبه با بستگان طبقه اول در طول مدت حبس.

حق دسترسی به کتب، نشریات، رادیو و تلوزیون در طول مدت حبس.

نرسیدن و یا دیر رسیدن احضاریه به محل اقامت متهم به گونه‌ای که مانع از حضور شود، وی را فقط برای یک بار دیگر احضار مینمایند.
بیماری متهم و بیماری سخت والدین، همسر یا اولاد وی که مانع از حضور شود.
همسر یا یکی از اقربا تا درجه سوم از طبقه دوم فوت شود.
ابتلاء به حوادث مهم از قبیل بیماری‌های واگیردار و بروز حوادث قهری مانند سیل و زلزله به شرط عدم امکان تردد.
متهم در توقیف یا حبس باشد و مواردی که به حکم بازپرس عذر موجه محسوب شود.

شهدت دروغ یا شهادت کذب از جمله جرایم کیفری میباشد. زمانی که شخص در دادگاه و یا در نزد مقام قضایی ، در مورد موضوعی مطالب کذب و دروغ عنوان میکند.
همچنین در صورت پس گرفتن شهادت، شهادت اولیه به معنای شهادت دورغ بوده و مشمول شهادت کذب میشود.
مطابق ماده 650 از کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی، هر کس در دادگاه و یا نزد مقام رسمی شهادت دروغ بدهد، به 3 ماه و 1 روز تا 2 سال حبس و یا به 1 میلیون و 500 هزار تا 12 میلیون ریال جزا نقدی محکوم خواهد شد.

مجازات حمل و نگهداری مواد مخدر بیش از پنجاه گرم تا پانصد گرم حبس ندارد، بلکه پنج تا پانزده میلیون ریال جزای نقدی و ده تا هفتاد و چهار ضربه شلاق پیش بینی شده است.

مجازات آن طبق رویه دادگاه، همان مجازات حشیش در نظر گرفته‌ شده است. بر خلاف تصور افراد که فکر میکنند کشیدن یا همان مصرف گل (مواد مخدر ماری جوانا) مجازاتی ندارد. اگر فرد مصرف کننده معتاد باشد به ۱ تا ۵ میلیون ریال جزای نقدی و همین‌طور تا ۳۰ ضربه شلاق محکوم میشود. اگر برای بار اول از گل استفاده کرده باشد، به ۲۰ تا ۷۴ ضربه شلاق و ۱ تا ۵ میلیون ریال جزای نقدی محکوم میشود.

ای شکایت جعل سند هم می توان به دادگاه کیفری شکواییه داده و تقاضای مجازات طرف را نمود و هم میتوان به دادگاه حقوقی دادخواست اثبات وقوع جعل و ابطال سند داد. هم چنین در میانه یک دادسری اعم از حقوقی یا کیفری یک طرف میتواند نسبت به اسناد ارائه شده از سوی طرف مقابل ادعای جعل نماید که در اینصورت قاضی حسب تشخیص با بررسی دلایل مدعی جعل یا با اجاع به کارشناس اصالت یا عدم اصالت سند را احراز میکند.

محکومیت به جرم جعل در صورتی که نسبت به اسناد عادی و توسط افراد عادی غیر از کارمند دولت صورت بگیرد سوءسابقه نخواهد داشت و در باقی موارد مرتکب دارای سابقه کیفری خواهد بود.

بله، ممکن است فرد با عفو عمومی یا عفو عام مواجه شود که این امر توسط مجلس تصویب میشود و بیشتر در واقع بحرانی جریان دارد مانند زمان پس از انقلاب. عفو خصوصی یا عفو خاص عفوی است که توسط مقام رهبری اعطا میشود و در مواقع عید ها و مناسبت ها به زندانیان اعطا میشود.

خیر مگر اینکه در محیط ها و معابر عمومی تظاهر به مصرف مشروبات الکلی نماید.

در شورای حل اختلاف در صورت وجود مشکلاتی همچون صدای مستمر حیوانات خانگی، سر و صدای ناشی از تعمیرات و صدای غیرمتعارف موسیقی و تلویزیون، مراسم‌های متعدد، عدم پرداخت شارژ و سایر هزینه‌های مشترک طرح دعوی نمایید.
در دادسرا ،رجوع به مراجع کیفری نیازمند وجود جرم است مثل توهین، دعوا کردن، داد و فریاد، مشاغلی که غیرقانونی بوده و جرم محسوب می‌شود.
شما میتوانید با تنظیم شکوائیه با عناوین “مزاحمت و سلب آسایش از طرف همسایه” یا “هتک حرمت” به دادسرا مراجعه نمایید. همان طور که قبلا گفتیم، استشهادیه و صورت جلسه تنظیمی از سوی پلیس ۱۱۰ میتواند ادله مناسبی برای تسهیل روند رسیدگی و اثبات سریع‌تر همسایه آزاری باشد.

شرکت در پارتی به تنهایی جرم نیست. دستگیری و مجازات فقط به دلیل حضور در مهمانی نبوده، بلکه تهیه و نگهداری مشروب ، مصرف مشروبات الکلی، توزیع و استعمال مواد مخدر، برقراری روابط نامشروع و بسیاری موارد دیگر که هریک به تنهایی می‌تواند جرم به حساب بیاید.
با راهنمایی وکیل باید به دادسرای امنیت اخلاقی و مجتمع قضایی ارشاد و دادگاه‌های کیفری مراجعه کنید

با توجه به اینکه قانونگذار در ماده ۶۹ قانون آیین دادرسی کیفری آورده است که (دادستان مکلف است شکایت کتبی و شفاهی را همه وقت قبول کند. شکایت شفاهی در صورت مجلس قید و به امضا یا اثر انگشت شاکی میرسد….) فهمیده میشود که شکایت لازم نیست در برگه چاپی مخصوص مطرح گردد زیرا این ماده دادستان را مکلف نموده که شکایت شفاهی را قبول نماید. بر خلاف امور حقوقی که در ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی مدنی آمده است (شروع به رسیدگی در دادگاه مستلزم تقدیم دادخواست میباشد) که در صورت عدم رعایت مواد فوق‌الذکر قرار ابطال دادخواست صادر میشود.

خیر، زیرا در بند ت ماده ۶۸ آمده است که در صورت امکان قید گردد ممکن است به خاطر حفظ جان شهود و مصالح دیگر ذکر نشانی شهود و… لازم نباشد، بر خلاف امور حقوقی که ذکر نشانی شهود وفق بند ۶ ماده ۵۱ آیین دادرسی مدنی لازم است.

با توجه به ماده 701 قانون مجازات اسلامی، در حالت کلی مجازات حمل مشروبات الکلی به سه دسته تقسیم میشود:

  • شش ماه تا یکسال حبس
  • هفتاد و چهار ضربه شلاق
  • پرداخت جزای نقدی به ارزش 5 برابری کالا

و در صورتی که فرد سابقه ی کیفری نداشته باشد و از کار خود اظهار ندامت و پشیمانی نماید مجازات حداقلی برای ایشان جزای نقدی خواهد بود.

مجازات کلاهبرداری در قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری بیان شده است. در واقع با توجه به نوع جرم، شرایط وقوع جرم و عوامل مخففه، میزان مجازاتی که برای آن تعیین شده است متفاوت است. مجازات کلاهبرداری در دو نوع ساده و مشدد عنوان شده است. نکته ای که قابل توجه است این است که در تمام مجازات ها علاوه بر مجازاتی که تعیین شده است، کلاهبردار باید اصل مال خود را به صاحبش برگرداند.

بر قانون در صورتی كه مقتول زن و قاتل مرد باشد برای اجرای قصاص مرد باید تفاضل دیه یعنی نصف دیه را به ورثه قاتل پرداخت کند. به این معنی که برای اجرای حكم قصاص یك مرد قاتل، باید نصف دیه از طرف اولیاء دم مقتوله به قاتل پرداخت گردد.

روش های مختلفی برای رسیدن به پاسخ پرسش کیفری خود بدون حضور به دفتر وکیل دارید که از انواع آن میتوان به برقراری مکالمه تلفنی با وکیل مورد نظرتان، صحبت تصویری و یا چت پیغام متنی میباشد. اما همواره یکی از آسان ترین و سریع ترین روش ها مطرح کردن مسئله خود در صفحه پرسش و پاسخ کیفری میباشد که میتوانید در کمترین زمان، اطلاعات مورد نیاز خود را در زمینه کیفری بدست بیاورید.

  1. در برخی از مجازات‌ها اگر در زمان خاصی اتفاق افتاد باعث میشود که مجازات نسبت به زمان‌های دیگر سال تغییر پیدا کند. به عنوان مثال در بحث دیه اگر صدمه و فوت (صدمه منجر به فوت) در یکی از ماه‌های حرام سال (ذی‌العقده، ذی‌الحجه، محرم و رجب) اتفاق بیافتد سبب میشود که دیه تغلیظ پیدا کند.
  2. در جرائم قابل گذشت بر اساس ماده ۱۰۶ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ شاکی یک سال فرصت دارد که از تاریخ اطلاع وقوع جرم شکایت کند در غیر این صورت قرار موقوفی تعقیب صادر میگردد. همچنین در جرائم غیر قابل گذشت نیز وفق ماده ۱۰۵ قانون مذکور بعد از انقضا مواعدی موجب موقوف شدن تعقیب میگردد.
  3. محل وقوع جرم در بحث صلاحیت مبنی بر اینکه مقام رسیدگی کننده آیا صالح میباشد یا خیر تأثیرگذار میباشد که در مبحث صلاحیت به آن اشاره میگردد.

سوالات حقوقی تنظیم اسناد

دادخواست برای دعاوی ترافعی (برای حل و رفع یک مرافعه) است.
در صورتی که درخواست برای دعاوی غیر ترافعی است.
دادخواست باید در فرم مخصوصی نوشته شود ولی در درخواست چنین نیست.

دادخواست میتواند توسط خود فرد خواهان و یا وکیل او تنظیم شود.

استشهادیه سندی کتبی میباشد که شخصی که شاهد ماجرا میباشد گزارش‌های خود را ثبت میکند و برای درست بودن صحبت‌های خود و تضمین اعتبار آن را امضا میکند. شهادت شاهدان با استشهاد برابر نیست و زمانی که شاهد از حضور در دادگاه امتناع میکند و یا تعداد شاهدان برای حضور در دادگاه زیاد باشد از استشهادیه استفاده میشود.
قبول استشهادیه از طرف دادگاه شرایط خاص خود را دارد که برای تنظیم استشهادیه بهتر است با وکیل مشورت کنید.

ضمایم یا پیوست های دادخواست به اسناد و مدارکی گفته میشود که در انتهای دادخواست اضافه میشوند و همراه با برگه دادخواست به مرجع رسیدگی کننده تحویل داده میشود.

بله،با اینکه در دعاوی کیفری می توان بر روی هر برگه ای شکایت را تنظیم نمود، در مورد دعاوی حقوقی درخواست رسیدگی الزاما با تقدیم دادخواست صورت میپذیرد .

اگر خوانده شده محل اقامتش معلوم نیست باید مراحلی همچون آگهی در روزنامه کثیر الانتشار سپری شود. در این آگهی باید وقت رسیدگی به خواننده اعلام شود که بعد از آن رای غیابی صادر می‌شود.

سوالات حقوقی خانواده

زن برای دریافت مهریه میتواند به دفترخانه رسمی مراجعه کرده و مبادرت به صدور اجراییه نماید که پس از ابلاغ آن به زوج، زن میتواند تمام اموال منقول و غیر منقول همسر را بازداشت نماید اما امکان دارد در برخی موارد زن امکان دسترسی به اموال شوهر را نداشته باشد یا نتواند مالی را برای وصول طلبش معرفی نماید و مرد هم خود از معرفی اموالش خودداری نماید که در این شرایط میتواند دستور ممنوع الخروج شدن مرد را بگیرد تا مرد به دلیل پرداخت نکردن مهریه و فرار از پرداخت امکان خروج از کشور را نداشته باشد و بتواند از این لحاظ مانع فرار او شد.

از نظر قانونی طلاق در اختيار مرد است و نميتوان او را به طلاق مجبور کرد مگر در مواردي که قانون معين کرده باشد.
به علت سوء رفتار مرد يا وجود عسر و حرج يا به علت عجز شوهر از دادن نفقه يا خودداري او از پرداخت نفقه و عدم امکان اجراي حکم دادگاه به الزام شوهر به پرداخت نفقه خواهد بود.
خانم در صورتی که شوهرش چهار سال تمام مفقودالاثر باشد در اين موارد محصوب میشود که دادگاه بدون رضايت زوج صيغه طلاق را جاري ميکند.

در صورت عدم تمکین زن، دادخواست از طرف زوج در دادگاه مطرح میگردد بنابراین در صورت ثابت شدن، نفقه به زوجه تعلق نمیگیرد ولی مهریه به او تعلق خواهد گرفت.

بله، حتی در صورت اثبات این موضوع، مهریه خانم باید پرداخت شود.

برای مهریه بخشیدن قانونا نیازی نیست، ولی برخی دفترخانه‌ها قبول نمیکنند که این مورد خاص را انجام دهند. مخصوصا برای خانم‌های جوان حساسیت بیشتری نشان میدهند.

خیر، حتی اگر زن مجددا ازدواج کند، هر آنچه از ازدواج اول نبخشیده و پرداخت نشده کماکان طلبکار است و خانم میتواند از شوهر سابق و همسر کنونی خود همزمان مهریه خود را مطالبه کند.

عندالاستطاعه قیدی است که در عقدنامه درج میشود و تا زمانی که مرد توانایی مالی پرداخت مهریه را نداشته باشد، زن نمیتواند مهریه خود را وصول کند. در مهریه عندالاستطاعه باید ثابت شود که زوج توانایی پرداخت مهریه را دارد یا ندارد! اگر عندالمطالبه در عقدنامه درج شود، مرد محکوم به پرداخت مهریه شده و با توجه به شرایط باید آن را پرداخت کند.

اگر مرد فوت کند که فرزند داشته باشد ولو اینکه این فرزند از همسر دیگری باشد سهم الارث زن یک هشتم از کل ماترک پس از تصفیه دیون (پرداخت بدهی‌ها) میباشد.
ارث زن بدون فرزند، یک چهارم ماترک است و اگر چند زن باشد، یک چهارم ماترک بین ایشان به صورت مساوی تقسیم می‌شود.

  1. هر یک از ورثه متفی یا نماینده قانونی آن‌ها
  2. موصی له (کسی که به نفع او وصیت شده)
  3. طلبکار متوفی که طلب او مستند به سند رسمی یا حکم قطعی باشد به مقدار طلب
  4. کسی که از طرف متوفی به عنوان وصی معین شده باشد.

ملاقات با فرزندان حق هر یک از والدین است و آنها میتوانند این حق خود را اعمال نمایند اما در شرایطی این زمان ملاقات با فرزند متفاوت خواهد بود.

خیر ؛ امکان محروم نمودن والدین از ملاقات با کودک امکان پذیر نیست. حتی در صورت شرایط خاص با حضور ناظر از طرف دادگاه می‌توان با فرزندان ملاقات داشت.

مطالبه مهریه در صورت فوت شوهر وجود دارد. مهریه بعد مرگ شوهر نیز همچون که از زمان تحقق عقد نکاح بر ذمه‌ی شوهر آغاز شده تا پس از فوت نیز بر عهده او قرار دارد و زن مالک مهریه خواهد بود.

سوالات حقوقی ملکی

انحصار وراثت به معنای تعیین وراث متوفی و تقسیم سهم ارث بین وراث.
وراثی که از متوفی ارث میبرند 3 گروه‌اند:
دسته اول: پدر، مادر، شوهر، زن، فرزند، فرزندان فرزند
دسته دوم: اجداد، خواهر، برادر، فرزندان آنها
دسته سوم: عمو، دایی، عمه، خاله، فرزندان آنها

باید به سازمان جهاد کشاورزی محل جهت تغییر کاربری زمین مراجعه کنید و این جواز را دریافت کنید.

بله امکان پذیر میباشد شخص میتوانید نسبت به انتقال سند محضری به صورت قانونی از طریق دفاتر اسناد رسمی و یا صلح به نام فرزند خود اقدام نمائید.

خرید فروش املاک هم به صورت سند رسمی و هم سند عادی (مبایعه نامه) صورت میگیرد.
باید به این نکته توجه داشت مبایعه نامه سند عادی است لذا در دعاوی، بیش از یک سند عادی نیست. این بدین نیست که سند عادی که در دفاتر املاک بین خریدار و فروشنده نوشته میشود از نظر قانونی بی اعتبار است.
اما هیچ گاه ارزش سند رسمی که در دفتر اسناد رسمی تنظیم میشود را ندارد و به مراتب با داشتن سند رسمی راهی به مراتب آسوده تر در صورت بروز مشکل، در دادگاه ها خواهید داشت.

اگر ملکی که دارای سند رسمی میباشد تصرف گردد، مالک میتواند برای تخلیه ملک در دادگاه دعوای خلع ید مطرح کند. توجه داشته باشید که طرح دعوای خلع ید در صورتی امکان پذیر است که خواهان ، سند رسمی مالکیت داشته باشد اگر ملک ثبت نشده باشد و فاقد سند باشد در ابتدا مالک باید مالکیت خود را ثابت کند.

گاهی ممکن است در برخی موارد شخصی ملکی را نزد بانک یا فردی در رهن بگذارد و بعد از آن که دین خود را پرداخت کرد، آن کسی که مال نزد او به رهن گذاشته شده است اقدام به فک رهن نکند.
در چنین وضعیتی راهن باید علیه مرتهن اقامه دعوای ” الزام به فک رهن ” کند. در این صورت ید مرتهن از حالت امانی به ضمانی تبدیل می شود و راهن نیز می‌تواند دادخواستی تحت عنوان «الزام به فک رهن» و پرداخت اجرت‌ المثل ایام عدم فک رهن تنظیم کند.

به طور کلی خیر، ولی تحت شرایطی خصوصا اگر مستاجر از تعهدات و تکالیف خود تخلف نموده باشد، حتی در شرایط فراگیری بیماری کوید 19 و کرونا میتوان دستور تخلیه گرفت.

برای تخلیه فوری، وجود حداقل 2 شاهد – کتبی بودن قرارداد – امضای طرفین قرارداد – ذکر مدت در قرارداد – ذکر مبلغ در قرارداد، ضروری است.

انجام و اجرای دستور تخلیه به طور متوسط چیزی بین 20 روز تا 3 ماه طول میکشد.البته بسته به مورد ممکن است کمی طولانی‌ تر شود.

معامله صوری به دلیل عدم وجود قصد انشاء و اراده باطنی در انعقاد عقد و بعضاً به دلیل عدم رعایت شرایط صحت، باطل است.مثل اینکه کسی در ظاهر در قالب عقد بیع مالی را به یکی از نزدیکان خود منتقل کند ولی در باطن پولی بین آنها رد و بدل نشود و قصد انتقال دهنده فقط تغییر ظاهری نام مالک باشد.

اگر وکالت تام الاختیار به صورت بلاعزل نباشد قرارداد وکالت به دو صورت عزل وکیل توسط موکل و یا استعفای وکیل فسخ و باطل میشود.

سوالات حقوقی جرایم رایانه‌ای

در صورتی که متهم بری شود طبیعتا سوء سابقه نخواهد داشت، علی ایحال برای استعلام سوء پیشینه میتوان به دفاتر پلیس 10+ مراجعه کرد.

مستنداً به بند(الف) ماده ٧۴٣ قانون تعزیرات:”چنانچه شخصی از طریق سامانه های رایانه ای به منظور دستیابی افراد به محتویات مستهجن، آنها را ترغیب نماید، به دلیل جرائم علیه عفت و اخلاق عمومیِ رایانه ای، به حبس یا جزای نقدی یا هردو محکوم خواهد شد، گفتنی است جرم مزبور در زمره جرایم مطلق است و نیازی به تحقّق نتیجه و دیدن محتویات مستهجن از سوی سایرین نیست.

استعلام شماره‌هایی که در فضای مجازی استفاده میشود دشوار خواهد بود ولی امکان است، اما نمی‌توان بدون مدارک دیگر دال بر رابطه نامشروع دو نفر درخواست پینت پیام‌ها را داشت.

می توانید از طریق وب‌سایت پلیس فتا به نشانی اقدام به ارائه گزارش تخلفات و جرائم احتمالی فروشگاه ها نموده و پلیس فتا اقدام لازم را در این زمینه صورت خواهد داد. البته در برخی موارد رسیدگی به تخلف نیازمند طرح شکایت در دادسرا است که تقاضای ما از هموطنان عزیز اینست که حتماً برای پیشگیری از قربانی شدن دیگران و جهت پاکسازی فضای سایبر از جرائم و کلاهبرداری‌ها حتی در مواردی که مبلغ کلاهبرداری یا تخلف بسیار اندک است نیز نسبت به گزارش جرم و یا طرح شکایت خود اقدام نمایند تا مسئولیت اجتماعی خود در این زمینه را انجام داده باشند.

آدرس سایت‌ها باید با https شروع شود. برای اطمینان یک بار اطلاعات خود را اشتباه وارد کنید. اگر پیام خطا داد، یعنی درگاه جعلی نیست. اما اگر با اطلاعات غلطی که وارد کردید، پیام موفقیت آمیز داد، سایت جعلی است.
اگر سایت را رفرش کردید و کد امنیتی سایت (حروف و یا اعداد) تغییر نکرد. سایت جعلی است.
یکی از مهمترین مواردی که باید چک کنید ،آدرس url سایت است که باید با نام shaparak.ir باشد.
به عنوان مثال بانک ملت با آدرس https://bpm.shaparak.ir و یا آدرس درگاه بانک پاسارگاد https://pep.shaparak.ir است.

انتشار فیلم، عکس و صدا دیگران جرم است حتی تهدید به انتشار فیلم و عکس و اخاذی از این جهت هم جرم محسوب خواهد شد. در صورتی که فردی عکس، فیلم و یا صدای دیگران را تغییر داده و یا اقدام به انتشار آن کند نیز مرتکب جرم شده است.

سوالات حقوقی تجاری و اداری

مطابق ماده 338 قانون تجارت، دلال نمیتواند عوض یکی از طرفین معامله قبض وجه یا تادیه دین نماید و یا آن‌که تعهدات آن‌ها را به موقع اجرا گذارد، مگر اینکه اجاره‌نامه مخصوصی داشته باشد.
طبق ماده 343 قانون تجارت، دلال ضامن اعتبار اشخاصی که برای آن‌ها دلالی میکند و ضامن اجرای معاملاتی که توسط او میشود نیست. همین طور مطابق همین ماده دلال در خصوص ارزش یا جنس مال التجاره که مورد معامله بوده مسئول نیست مگر اینکه ثابت شود وی مقصر بوده است.
در صورتی که دلال در معامله سهیم باشد با آمر خود متضامنا مسئول اجرای تعدهد خواهد بود.

در این خصوص بانک منعی ندارد زیرا با صدور چک صاحب چک وجه آن را به شخص دیگری واگذار میکند و این تصمیم در زمان حیات او بوده است. اگر چک مدت دار و تاریخ سر رسید آن بعد از فوت صادر کننده باشد باز چنین حکمی ( سوال قبلی ) جاری است؟ برای مثال تاریخ صدور چک 01/04/1399 است و سررسید 20/07/1399 و صادر کنده در تاریخ 05/06/1399 فوت می کند. برابر ماده 231 قانون امور حسبی بدهی های دارای وعده و مدت ( موجل) متوفی بعد از فوت او به روز و حال میشود از این رو در این حالت نیز چون چک در زمان حیات متوفی صادر شده است، با مرگ او بدهی مدت دار او حال خواهد شد بنابر این بانک باید قبل از تاریخ سررسید وجه چک را به دارنده چک پرداخت کند. از سوی دیگر برابر قانون تجارت ماده 311 اصولا پرداخت چک نباید وعده داشته باشد. از این رو بانک ها با فرض موجودی باید چک های صادره از متوفی را پرداخت کنند.

 

طبق مادۀ 403 قانون تجارت، ضمانت وقتی تضامنی است که یا در قوانین تصریح شده باشد و یا در مورد آن قرارداد و توافقی انجام شده باشد، بر این اساس اصل را باید بر مسئولیت غیر تضرامنی دانست، در مرورد تعردد ضامنین یکی از مسئولان سند تجاری هم باید قائل بر این باشیم که هر چند مسئولیت هر یک از ایشان نسبت به صادرکننده تضامنی است، ولی عملا آن‌ها به طور مشترک ضمانت را بر عهده گرفته اند.
هر یک از ضامنین که کل مبلغ سفته را پرداخته باشد می تواند نسبت به نیمری از مبلغ به ضامن دیگر رجوع کند.

برابر قانون چک ممکن است در وجه حامل یا شخص معین یا به حواله کرد باشد یا اینکه چک با امضا در پشت آن به دیگری منتقل شود. اما هنگامی که صادر کننده چک با قلم زدن عبارت « به حواله کرد » در متن چک حق پشت نویسی را از کسی که چک در وجه او صادر شده سلب میکند. و دریافت کنده هم با پذیرش چک با این وضع موافقت میکند، به نظر میرسد که شخصیت دارنده چک برای صادر کننده مهم بوده و نمیخواهد چک مزبور توسط دیگری دریافت شود و باید پذیرفت که در صورت انتقال این گونه چک ها به دیگری بانک میتواند از پرداخت وجه آن به غیر خودداری کند.
گرچه در این خصوص نظر مخالف هم وجود دارد و عده ای معتقدند که چک وسیله پرداخت سریع در امور تجاری است و به صرف امضاء و ظهر نویسی قابل نقل و انتقال است.

 

هزینه اجرا گذاشتن سفته شامل هزینه واخواست سفته دو درصد مبلغ آن و هزینه دادرسی آن بسته به اینکه در صلاحیت شورای حل اختلاف باشد یا دادگاه دو و نیم تا سه و نیم درصد است. البته مبلغی نیز باید بابت هزینه دفاتر خدمات قضایی پرداخت شود. حق‌الوکاله وکلا حق گرا نیز باید پرداخت شود.

 

اگر سفته شما سفید امضا باشد امکان مطالبه آن تحت عنوان سند عادی وجود دارد. گرچه امتیازات سند تجاری را ندارد اما با کمک و مشاوره حقوقی وکلا حق‌گرا میتوانید به مطالبه خود برسید.

چک برگشتی یا بلا محل به آن دسته از چک هایی گفته میشود که صادر کننده چک در حساب خود اعتبار کافی نداشته و به این علت ، چک برگشت بخورد و پرداخت نشود.

در مواردی که صادر کننده چک در بانک اعتبار نداشته یا چک را به صورت مخدوش تنظیم نموده و یا از بانک درخواست عدم پرداخت وجه چک به دارنده نماید ، میتوان چک را برگشت زد.

  1. امضای شخص صاحب چک در پشت چک هایی که در حساب اشخاص حقیقی منتقل میشود.
  2. مهر شرکت صاحب چک در پشت چک برای چک هایی که در وجه شرکت ها منتقل میشود.
  3. بزرگترین مشکل چک های رمزدار بانکی، مشکل امنیت آن است. چک بانکی در وجه اشخاص است و با یک امضا در پشت آن تبدیل به چک حامل میشود. در این صورت هرشخصی میتواند چک را به بانک داده و وجه مورد نظر را دریافت نماید.

  1. مهر کردن پشت چک توسط بانک مقصد.
  2. ذکر کتبی این نکته در پشت چک که عملیاتی روی چک انجام نشده است.

ثبت درخواست مشاوره

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن
تماس جهت مشاوره با وکیل کیفری